نویسندگان:
محمدرضا بردیده1 ، زهرا بیابانی2 .1استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزآباد، ایران
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزآباد، گروه روانشناسی، فیروزآباد، ایراندکتری روانشناسی، عضو هییت علمی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزآباد، گروه روانشناسی، فیروزآباد، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف رابطه بین هوش هیجانی با سلامت روان در دانش آموزان دختر تدوین شده است روش تحقیق توصیفی همبستگی و از نظر روش جمع آوری اطلاعات از نوع میدانی بود جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دختر مقطع پایه نهم فراشبند بودند که تعداد 142 نفر از آنان بر اساس فرمول کوکران به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه هوش هیجانی بار آن،90سوالی و سلامت روانی 28GH استفاده گردید روایی پرسشنامه ها با توجه استاندارد بودن مورد تایید و پایایی آن ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0/791 و 0/913 بدست آمد برای آزمون فرضیه های تحقیق از آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و استنباطی آزمون کلموگروف اسمیرنف، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون با نرم افزار spss استفاده شد یافته های حاصل از آزمون پیرسون در این تحقیق نشان داد که ارتباط معنادار و معکوسی بین هوش هیجانی با سلامت روان در دانش آموزان دختر پایه نهم فراشبند 000/0=p ،0/31 =r وجود دارد همچنین ضریب تعیین R2 که بیانگر درصد تغییرات تعیین شده از تغییرات متغیر وابسته ملاک توسط متغیرمستقل پیش بین است، نشان می دهد که 54 درصد واریانس سلامت روان به مولفه های هوش هیجانی و 46 درصد به عواملی، خارج از مدل مذکور مربوط می شود همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که تنها عامل حل مسیله و هیجانی توانایی پیش بینی سلامت روان دانش آموزان دختر را داشته است ازین رو لازم است که مسیولان و مدیران به تقویت این عامل در دانش آموزان پرداخته تا بتوانند میزان سلامت عمومی دانش آموزان را بهبود بخشند