نویسندگان:
عشرت کریمی افشار1 ، عصمت پوراسمعیلیان2 .1استادیار گروه روانشناسی و عضو هییت علمی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان
2کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمان، ایران
چکیده فارسی: هدف این پژوهش بررسی رابطه کارکردهای اجرایی مغز با سازگاری اجتماعی در کودکان است جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی دوره دوم شهر کرمان بودند از این جامعه 100 دانش آموز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و آزمون های نرم افزاری حافظه کاری ان بک، عملکرد پیوسته و برو نرو که به ترتیب مولفه های حافظه کاری، توجه پایدار و بازداری را می سنجند، انجام دادند برای سنجش سازگاری اجتماعی، معلمان این دانش آموزان به پرسشنامه اختلالات رفتاری راتر خرده آزمون ناسازگاری اجتماعی و رفتارهای ضد اجتماعی پاسخ دادند اطلاعات به دست آمده از روش تحلیل رگرسیون چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت نتایج به دست آمده نشان داد که بین کارکردهای اجرایی مغز و سازگاری اجتماعی آنها رابطه معنی داری وجود دارد مولفه های کارکردهای اجرایی مغز حافظه کاری، توجه پایدار و بازداری ، سازگاری اجتماعی را پیش بینی می کند و توجه پایدار بیشترین پیش بینی کننده می باشد