چکیده فارسی: پژوهش حاضر در چارچوب روش همبستگی و با هدف تعیین نقش واسطهای انگیزش تحصیلی در رابطه بین دلبستگی به مادر و عملکرد تحصیلی 303 دانشآموز سال سوم تجربی (134پسر و 169دختر) دبیرستانهای شهر تهران انجام شده است. شرکت کنندگان مقیاس انگیزش تحصیلی (AMS) (والرند و بیسونت، 1992) و سیاهه دلبستگی به والدین و همسالان (IPPA) (آرمسدن و گرینبرگ، 1987) را تکمیل کردند و عملکرد تحصیلی آنان از روی معدل نمره های دروس فیزیک، شیمی و زیست شناسی در امتحانات نهایی محاسبه شد. روایی و اعتبار ابزارهای پژوهش به ترتیب با روش تحلیل عاملی تاییدی و ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده است. دادهها از طریق مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل گردیده اند. یافتهها حاکی از برازش مطلوب مدل مورد نظر بودند و نشان دادند که دلبستگی به مادر و انگیزش تحصیلی 33 درصد از تغییرات عملکرد تحصیلی را تبیین میکنند. همچنین دلبستگی به مادر 36 درصد از تغییرات انگیزش تحصیلی را پیشبینی کرده است. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت دلبستگی به مادر در انگیزش تحصیلی دانش آموزان و در نتیجه بهبود عملکرد تحصیلی آنان موثر است.
The Relationship between Attachment to Mother and Academic Performance: Mediating Role of Academic Motivation
English Abstract: The present correlational study sought to determine the mediating role of academic motivation in the relationship between attachment to mother and academic performance among 303 Tehrani eleventh graders majoring in natural sciences (134 boys and 169 girls). The participants completed the Academic Motivation Scale (AMS) (Vallerand & Bissonnette, 1992) as well as the Inventory of Parent and Peers Attachment (IPPA) (Armsden & Greenberg, 1987). In addition, the students’ academic performance was estimated through their average scores on physics, chemistry and biology final examinations. The validity and reliability of the instrumentation were obtained by confirmatory factor analysis and Cronbach's alpha coefficient. The data were analyzed using structural equation modeling. Results were indicative of the goodness of fit of the model and showed that attachment to mother and academic motivation accounted for 33 percent of the variance of academic performance. Furthermore, attachment to mother predicted 36% of the variance of academic motivation. It can be concluded that attachment to mother affects adolescents’ academic motivation and thus improves their academic performance.
Keywords: academic motivation , academic performance , attachment to mother , students .