نویسندگان:
فاطمه زیدی1 ، حسن رضا آریایی راد2 .1کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد
2استادیار دانشگاه آیت الله العضمی بروجردی
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به منظور سنجش میزان نوگرایی و عوامل موثر بر آن انجام گرفته است جامعه آماری پژوهش 1600 نفر که شامل کلیه جوانان 18 تا 25 سال می باشد حجم نمونه برآمده از فرمول نمونه گیری کوکران ، برابر با 312 نفر است و شیوه نمونه گیری تصادفی ساده متناسب با حجم می باشد روش پژوهش ، توصیفی همبستگی از نوع پیمایشی است ابزار گردآوری داده ها ، نیز پرسشنامه استاندارد است به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از آزمونهای tمستقل ، همبستگی پیرسون ، آزمون تحلیل واریانس تک راه ه ANONA و آزمون تعقیبی شفه استفاده شده است نتایج پژوهش نشان دادبین اشتغال و پایگاه اقتصادی اجتماعی و نوگرایی رابطه مثبت ومعنادار وجود دارد ، ولی بین دینداری و استفاده از رسانه با نوگرایی رابطه منفی و معنادار وجود داشت