نویسندگان:
تینا ملکی آدرانی1 ، فرخ حق رنجبر2 ، مهدی شاه نظری3 .1کارشناس ارشد رشته روانشناسی عمومی
2متخصص روانشناسی سلامت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
3متخصص روانشناسی عمومی ، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرج
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین استرس شغلی ورضایت زناشویی آموزگاران کودکان استثنایی بود تحقیق به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه اموزگاران کودکان استثنایی کرج که در سال 6931مشغول به تدریس هستند، و حجم نمونه براساس فرمول پلنت 611 نفر در نظر گرفته شده است ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های استاندارد رضایت مندی زناشویی اینریچ 1116 ، و پرسشنامه میزان منابع و علایم استرس شغلی معلمان کیریاکو و ساتکلیف 6331 بود تجزیه و تحلیل آماری در دو بخش توصیفی و استنباطی انجام شد جهت آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شدو تحلیل داده ها به کمک نرم افزار آماریSPSS 12 انجام شد نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین استرس شغلی و رضایت زناشویی رابطه معنی دارp<0/01 0/387 وجود دارد