نویسندگان:
علی جهانگیری1 ، الهام مهدیان فر2 .1استادیار گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه پیام نور صندوق پستی ۳۶۹۷ ۱۹۳۹۵ تهران، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی ذهن اگاهی برخشم وتعارض زناشویی دانشجویان متاهل دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد انجام پذیرفت روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون وپس آزمون با گروه کنترل استفاده شد جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان متاهل دانشگاه آزاد اسلامی شهر بجنورد در سال تحصیلی96 97 بوده است از میان این افراد 30 نفر که نمرات اولیه تعارضات زناشویی و نمرات خشم آنها بالا بود و داوطلب شرکت در این پژوهش بودند بعنوان نمونه انتخاب شدند این تعداد بصورت تصادفی در دو گروه 15 نفری گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند ابتدا پیش آزمون برای گروه کنترل وگواه انجام شد،وسپس گروه آزمایش آموزش ذهن آگاهی در هشت جلسه با روش طراحی شده محقق براساس آموزش ذهن آگاهی براساس دیدگاه کابات زین 1990 آموزش دیدند و سپس ،پس آزمون ، درموردهر دو گروه آزمایش وگواه اجرا شد برای گرد آوری داده ها از آزمون خشم اشپیلبرگر 1891 وآزمون تعارض زناشویی ثنایی وهمکاران 1379 ، که پایایی وروایی آنها تایید شده است استفاده شد بررسی وتحلیل نمرات حاصل ،با استفاده از تحلیل کواریانس نشان داد بین خشم گروه گواه و گروه آزمایش وهمچنین بین تعارض زناشویی گروه گواه وگروه آزمایش تفاوت معنی دار است به این صورت آموزش ذهن آگاهی بر خشم وتعارض زناشویی دانشجویان متاهل موثر بوده است بنابراین می توان نتیجه گرفت آموزش ذهن آگاهی تاثیر مطلوب داشته ومی تواند به صورت کاربردی مورد استفاده قرار گیرد