نویسندگان:
مسلم پرتو1 .1عضو هیات علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعلت آموزش و پرورش
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی و تحلیل محتوای قصد شده طرح طرح آموزش مهارت های مقابله با رفتارهای پرخطر ، ویژه دوره متوسطه اول است این طرح یکی از طرحهای آموزش پیشگیری است که توسط دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، در پارهای از مدارس متوسطه اول کشور در سال تحصیلی 1394 95 اجرا شده است نمونه مورد مطالعه معلمان مجری طرح 20 مدرسه و کلاس آزمایش و 20 مدرسه و کلاس کنترل در نتیجه 20 نفر از معلمان مجری طرح از میان مدارس پایه هشتم دورهی متوسطه اول استان هرمزگان، و تعداد 7 نفر از متخصصان حوزه ذیربط است یافته ها: برنامه یا طرح آموزش پیشگیری راهنمای معلم ندارد تهیه کنندگان منابع پیش بینی شده آشنایی لازم با تهیه و تدوین کتاب درسی یا کتاب دانش آموز نداشته اند و صرفا کتاب تهیه کرده اند کتاب هاهدف ندارد جای خالی تکنولوژیهای آموزشی و استفاده از رسانه های مختلف مانند تصاویر، رسانه های به روز و غیره در این اثر احساس می شود کتابها نه راهنمای معلم هستند نه محتوای آموزشی فعالیتهای عملی و تمرینهای متناسب باموضوع، در کتاب معلم پیش بینی نشده است مهمترین کاستی آنها آموزشی نبودن آنها است نتیجهگیری: ضعفهای اساسی در زمینه روایی برنامه قصد شده و مغفول ماندن برخی از ابعاد یا جنبه های روانشناختی مانند تاکید بر نیازهای روانی، عاطفی، انگیزشی و اجتماعی واقعی، مهارتها و یادگیری تجربه ای ، و نداشتن زمان کافی برای اجرای طرح، و عدم پیش بینی فعالیتهای عملی از طرف متخصصان و معلمان کلاسهای مورد مطالعه گزارش شده است