نویسندگان:
مریم حسین پور1 ، عدنان عشرتی فرد2 .1کارشناسی ارشد زیست شناسی میکروبیولوژی، دانشگاه فرهنگیان امیرکبیر البرز
2دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان امیرکبیر البرز
چکیده فارسی: هدف افزایش رغبت و علاقه دانش آموزان در درس علوم انجام شده است الگوی بکار گرفته شده در آن مدل 9 مرحله ای قاسمی پویا و ابزار گردآوری شواهد عبارت بودند از؛ مصاحبه، مشاهده مستقیم، بررسی اسناد و مدارک بطورکلی از مجموعه داده های اولیه و تحلیل آن مشخص گردید که؛ محدودیت امکانات و عدم دسترسی آسان دانش آموزان به وسایل و مواد آزمایشی، موجب می شود تا دانش آموزان در زمان انجام آزمایش تماشاگر بوده و فعالیت خاصی نداشته باشند و به همین منظور حالت انفعالی گرفته و چون عملا کاری انجام نمی دهند، تفاوتی بین درس علوم و سایر درسها قایل نبوده و رغبت چندانی بدان ندارند لذا برای حل مساله راه حل های متعددی در نظر گرفته شد راهکاری که بیش از همه موثر افتاد، گروه بندی دانش آموزان و تقسیم بندی انجام آزمایشات در بین گروه ها با استفاده از وسایل و ابزارهایی بود که خودشان فراهم می کردند با اجرای این کار، علاقه و رغبت دانش آموزان به درس علوم افزایش یافته و عملکرد تحصیلی یا نمره آنها نیز به تبع آن افزایش یافت