نویسندگان:
سولماز مظفری1 ، زهرا محمودی2 .1مدرس دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران
2دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران
چکیده فارسی: نمادهای جامعه گرایانه دینی و مذهبی مخاطب را به سوی شناخت جامعه دینی و غیردینی رهنمود می سازد گاه این نمادها همراه با مولفه های تربیتی و اخلاقی عجین می گردد و در شعر و نوشته های نویسندگان نمود می یابد شناخت مولفه های تربیتی و اخلاقی در روان شناسی تربیتی جای می گیرند بسیاری از شاعران و نویسندگان در نوشته های های خود به این مولفه ها اشاره کرده اند یکی از این افراد شاعر معاصر، عرفان نظرآهاری است که در کتاب خود، لیلی نام تمام دختران زمین است و من هشتمین آن هفت نفرم در لا به لای شعر خود مخاطب را به اخلاق خوب و نیکودعوت نموده است ، می توان مولفه های بی اعتباری دنیا، توجه به دین داری و تقویت ایمان، عدم کبرو خودپسندی، عشق و محبت الهی، امتحان الهی، عدم دلبستگی به تعلقات مادی و دنیوی را جزء مولفه های تربیتی دانست که این مولفه ها در مجموعه شعر لیلی نام تمام دختران زمین است و من هشتمین آن هفت نفرم مشهود است در این مقاله تحلیلی توصیفی سعی بر این شده است با توجه به این دو مجموعه شعر و داستان، شواهد و مصادیقی ذکر شود