نویسندگان:
عاطفه ثابت قدم1 ، زهره شکیبایی2 .1کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
2استادیارگروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحدتنکابن
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی پاسخگویی فردی در رابطه بین هویت سازمانی با کیفیت زندگی کاری معلمان دوره ابتدایی شهرستان صومعهسرا انجام شده است روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است جامعه آماری پژوهش متشکل از کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان صومعه سرا برابر با 314 نفر 213 زن و 101 مرد در سال تحصیلی 1395 96 بود که از میان آنها برحسب جدول کرجسی و مورگان 173 معلم 117 زن و 56 مرد به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های معتبر هویت سازمانی چنی 1983 ، پاسخگویی فردی هاچوارتر و همکاران 2007 و کیفیت زندگی کاری والتون 1973 استفاده شد روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها به تایید متخصصان و استاد راهنما رسیده و پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 0/81، 0/78 و 0/83 بهدست آمده است فرضیه های پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند یافته های پژوهش نشان داد که پاسخگویی فردی در رابطه بین هویت سازمانی با کیفیت زندگی کاری معلمان دوره ابتدایی نقش میانجی دارد P≥0/05 ؛ بهطوری که 53/5 درصد اثر کل هویت سازمانی بر کیفیت زندگی کاری از طریق غیرمستقیم توسط متغیر میانجی پاسخگویی فردی تبیین میشود همچنین، بین هویت سازمانی با کیفیت زندگی کاری معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد P≥0/05 ؛ بین هویت سازمانی با پاسخگویی فردی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد P≥0/05 ؛ و نیز بین پاسخگویی فردی با کیفیت زندگی کاری معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد P≥0/05 بنابراین، در صورتی که هویت سازمانی معلمان افزایش یابد، بر پاسخگویی آنها و در نتیجه کیفیت زندگی کاری آنها افزوده میشود