نویسندگان:
علی صفدرزاده1 ، ایوب عزیزی2 ، پیام پرسان3 ، رسول بهنام4 .1دانشجوی کارشناسی پیوسته دبیری زبان و ادبیات فارسی،پردیس شهید رجایی ارومیه
2دانشجوی کارشناسی پیوسته دبیری زبان و ادبیات فارسی،پردیس شهید رجایی ارومیه
3دانشجوی کارشناسی پیوسته دبیری زبان و ادبیات فارسی،پردیس شهید رجایی ارومیه
4استادیار گروه ادبیات دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی ارومیه
چکیده فارسی: ردیف یکی از ابزار های کار شاعران است که با وجود محدود ساختن شاعر موجب زیبایی آفرینی بیشتر در شعر می گردد؛ هدف این مقاله نشان دادن انواع ردیف و کاربردهای آن در کتاب ادبیات فارسی پایه دهم می باشد بدین منظور از روش توصیفی تحلیلی در انتخاب نمونه ها و با ابزار سندکاوی در مطالعه کتاب ادبیات فارسی پایه دهم و کتابخانه و فضای مجازی و پایگاه داداه سعی به جمع آوری اطالاعات گشته اس که بر اساس انواع کلمه به تقسیم بندی ردیف ها تحت عناوین؛ فعلی، اسمی،حرفی، ضمیری ، جمله ای شبه جمله ای ،صفتی، قیدی اقدام شده است که در این تحقیق نتایج به دست آمده نشان داداه است که تمرکز اصلی بر روی ردیف های فعلی می باشد و در مراتب از ردیف های جمله ای ، ضمیری، حرفی، اسمی استفاده شده است و در مقابل ردیف های صفتی و قیدی و شبه جمله متروک واقع شده اند