نویسندگان:
علی صفدرزاده1 ، ایوب عزیزی2 ، پیام پرسان3 ، رسول بهنام4 .1دانشجوی کارشناسی پیوسته دبیری زبان و ادبیات فارسی،پردیس شهید رجایی ارومیه
2دانشجوی کارشناسی پیوسته دبیری زبان و ادبیات فارسی،پردیس شهید رجایی ارومیه
3دانشجوی کارشناسی پیوسته دبیری زبان و ادبیات فارسی،پردیس شهید رجایی ارومیه
4استادیار گروه ادبیات دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی ارومیه
چکیده فارسی: هدف از این مطالعه بررسی چگونگی به کار رفتن حالات مسندالیه در کتاب فارسی پایه نهم است مسندالیه یکی از مباحث علم معانی که دارای ظرفیت های معنایی خاصی میباشد و از لحاظ ساختاری یکی از اجزای حمله های خبری وبخشی از کلام است که چیزی به آن نسبت داده میشود ودر جمله حالات های مختلفی را می پذیرد و بار معنایی دو چندانی به کلام می بخشد و هماهنگی میان الفاظ و معنا را فراهم میکند تحقیق حاضر با روش توصیفی تحلیلی وجوه بلاغی مسندالیه را در کتاب فارسی پایه نهم مورد بررسی قرارداده و حالات گوناگون آن را تشریح کرده است مسند الیه حالات مختلفی را به خود میگیرد گاهی اوقات حذف و پاره ای وقت ها حذف میشود در برخی جملات نسبت به مسند پیشی میگیرد ورزمان هایی هم ذکرش در قیاس با مسند با تخییر انجام میشود و گاهی به دلایل بلاغی مقید به وصف، بدل ، ، گاهی معرفی به ضمیر ، علم ، اضافه و موصول و گاهی نکره و گاهی به دلایلی مانند :گستردگی ، همپایگی و هم ترازی معطوف می شود گاهی مسندالیه را به استواری در جمله می آورند نتایج پژوهش نشان میدهد که مسندالیه در تمام قسمت های کتاب در قالب نظم و نثر با مقتضیات زمانی و مکانی متفاوت در قالب الفاظ و شیوه های بیانی گونگون به کار رفته است