چکیده فارسی: هیجان ها از بزرگترین نعمتهای الهی هستند که در وجود بشر به ودیعه نهاده شده اند و بازشناسی، مدیریت و تعدیل آنها از شیوه های مهم برای تنظیم رفتارها و تبادلات اجتماعی و نیز پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است خشم ازجمله این هیجانات است که آثار و تبعات منفی آن گاه به صورت خشونت و پرخاشگری ظهور و بروز پیدا می کند و این نکته کم و بیش در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی افراد ملاحظه می گردد از این رو درآموزه ها و تعالیم جهان شمول دین مبین اسلام از آن غفلت نگردیده و موضوع خشم و خشونت در ابعاد و جنبه های مختلف مورد توجه و تاکید قرارگرفته و درباره آثار و شیوه های کنترل آن سخن به میان آمده است چنانچه باتوجه به بررسی های به عمل آمده می توان گفت بهترین وک ارآمدترین راههای مقابله باخشونت و مدیریت خشم درمنابع و آموزه های اصیل اسلامی موردسفارش و توجه قرارگرفته است لذا در این تحقیق تلاش شده است که با بررسی برخی آیات و روایات دررابطه بامبانی پیشگیری از خشم وخشونت و روش های مقابله با آن به این سوالات پاسخ دهیم که: شناخت برخی ویژگی های خداوند واستلزامات تربیتی مربوط به آن،درپیشگیری ازخشونت چه تاثیری دارد شناخت برخی ویژگی های انسان واستلزامات تربیتی مربوط به آن،درپیشگیری ازخشونت چه تاثیری دارد شناخت برخی ویژگی های دنیا واستلزامات تربیتی مربوط به آن،درپیشگیری ازخشونت چه تاثیری دارد شناخت برخی ویژگی های مرگ واستلزامات تربیتی مربوط به آن،درپیشگیری ازخشونت چه تاثیری دارد روش این تحقیق توصیفی تحلیلی وجمع آوری اطلاعات مبتنی برروش کتابخانه ای است یافته های حاصل نشان می دهدکه توجه به شناخت وتعمق نسبت به ویژگیهای خداوند و استلزامات تربیتی مربوط به آن ازجمله: مهربانی خداوند، قدرت خداوند و عیب پوشی خداوند و تاسی به این ویژگیها و تخلق به اخلاق الله انسان را درمسیر مستقیم هدایت، و موجب فراهم آمدن آرامش و نیز مهربانی ودلسوزی نسبت به همنوعانش می گردد و بدین وسیله می توان انسجام و صمیمیت را در میان افراد جامعه گسترش داده و بدین ترتیب زندگی چهره ای کاملا متفاوت پیدا خواهد کرد در شیوه عیب پوشی نیز افراد جامعه با انجام رفتارهای مشفقانه و دلسوزانه نسبت به رفع عیوب همنوعان اهتمام ورزیده و درجهت رشد و تعالی دینی، فردی و اجتماعی یکدیگر تلاش خواهند نمود و موجبات امنیت، الفت و مودت را درجامعه فراهم خواهند نمود و نیز با تقویت باور و علم و ایمان به قدرت الهی برآن قدرت لایزال توکل وا تکا نموده و امور خود را تحت سرپرستی قدرت مطلق الهی قرار می دهد همچنین انسان با شناخت ویژگی های خود و استلزامات تربیتی مربوط به آن، ازجمله شناخت آثار و عواقب شتابزدگی و حرص و طمع و باتقویت صبر و شکیبایی در خود بر هرگونه خشم و عصبانیت فایق آمده و به پیروزی و موفقیت نایل می گردد چنانکه پیامبراکرم صلی الله علیه واله وسلم می فرمایند: پیروزی وموفقیت همنشین وقرین شکیبایی است ونیز با پرهیز از حرص و طمع و عدم وابستگی به دنیا، که خود منشا بسیاری از ناآرامی هاست و بسیاری از اختلافات و درگیری های نوع بشر هم بر سر مطامع و تمنیات دنیوی ازجمله: مال، ثروت، قدرت و می باشد، می تواند به حیات طیبه ای دست یابد که در آن از نزاع، عداوت، خونریزی و اثری یافت نخواهد شد شناخت برخی ویژگیهای دنیا نیز ازجمله: بی ارزش بودن و زوال و دگرگونی دنیا می تواند نقش موثری در پیشگیری ازخشونت ایفا نماید، زیرا باور به دگرگونی و زوال دنیا موجب می شود که انسان دنیا را هدف نهایی و مایه وصول به خواسته های خودخواهانه اش قرار ندهد از این رو رفتارش را با دیگران اصلاح نموده و شاید بتوان گفت نگاه به دنیا از منظر زوال و دگرگونی مانع بروز بسیاری از اختلافات در جوامع و ازجمله خانواده ها خواهد شد همچنین مرگ شناسی و باور به اینکه مرگ قانونی است محتوم و عمومی، موجب می شود که انسان برنامه زندگی خود را برهمین اساس تنظیم نماید و لذا تمامی اعمال و رفتارش رنگ و بوی الهی به خود می گیرد چنانکه پیامبرگرامی اسلام فرموده اند: مرگ را بسیار یاد کنید زیرا گناهان را از میان می برد و میل به دنیا راکم می کند، اگر به هنگام توانگری مرگ را یاد کنید، اهمیت آن را درچشمانتان کم می کند و اگر به هنگام تنگدستی یادش کنید، از زندگی تان خشنود می سازد لذا در جامعه ای که بر این آمادگی مداومت و محافظت نمایند اثری از ظلم وخشونت، نزاع و ناآرامی و سایر رذایل دیده نخواهدشد، زیرا همه افراد با تدبیر فرصت ها و مهلت هایی که در اختیار دارند و با حس امیدواری به جمع آوری توشه آخرت و دستیابی به سعادت پایدار خواهند پرداخت و این هدایت و رستگاری نتیجه ایمانی است که به مرگ و آخرت داشته اند