چکیده فارسی: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی اموزش مهارت های زندگی بر ترس از شکست و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر مقطع متوسطه بود روش این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری آن کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر هفشجان، در سال 1396 بودند که از بین آنها تعداد 40 نفرکه نمره بالایی در ترس از شکست و اضطراب گرفتند به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به دو گروه 20 نفری آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند گروه آزمایش از آموزش مهارت های زندگی برخوردار بودند، ولی گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت ننمودند پس از اتمام جلسات آموزشی پرسشنامه ترس از شکست و اضطراب امتحان به عنوانپس آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد جمع آوری داده ها و اطلاعات از طریق پرسشنامه ترس از شکست pfai کانروی 2001 اوضطراب امتحان ساراسون 1957 آنها انجام شد جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس و واریانس یکطرفه استفاده شد یافته ها نشان داد که آموزش اموزش مهارت مهارت های زندگی بر کاهش ترس از شکست و اضطراب امتحان دانش آموزان موثر است