چکیده فارسی: در پژوهش حاضر میزان همخوانی میانسه برنامه درسی قصد شده، اجراشده و کسب شده درس تفکر و سبک زندگی پایه هشتم مورد مطالعه قرار گرفته است. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه، نمونه و روش نمونه گیری عبارت اند از: اسناد مربوط به راهنمای برنامه درسی، 10 نفر متخصص موضوعی، 155 نفر مربی که به صورت تصادفی خوشه ایانتخاب شدند، 10 نفر ارزشیاب به صورت تصادفی برای مشاهده عملکرد آنها در کلاس درس و 384 نفر از دانشآموزان پایه هشتم که به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای به منظور مشاهده رفتار و عملکرد انتخاب شده اند (هر منطقه آموزشی دو کلاس به صورت تصادفی) و 19 نفر از سرگروه های آموزشی شهر تهران نیز انتخاب شده اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که میان برنامه درسی قصد شده و کسب شده و همچنین برنامه درسی قصد شده و اجرا شده همخوانی چندانی وجود ندارد.اگرچه برنامه درسی نسبتاً مناسب است، اما در مرحله اجرا با مشکلات متعدد مانند ناکافی بودن آموزش معلمان، عدم دسترسی به امکانات مورد نیاز، سنگینی محتوا و... روبه رو است. با توجه به ضعفهای مشاهده شده و تحقق نیافتن اهداف راهکار مناسب برای کاهش این شکاف، طراحی مجدد برنامه با استفاده از موضوعات میان- رشته ای و توسعه آموزشهای ضمن خدمت در میان مربیان است.
Congruence among the Intended, Implemented and Attained “Thinking and Life Style” Curricula in the Eighth Grade
English Abstract: The present study was carried out to examine the congruence among the intended, implemented and attained “thinking and life style” curricula in the eighth grade. The statistical population and sample of this descriptive survey comprised: 1) the curriculum guide as well as eighth grade “thinking and life style” textbook and teachers’ guide 2) 10 subject-matter experts, 3) 155 eighth grade “thinking and life style” teachers who were selected through random cluster sampling method in Tehran, 4) 10 observers who were randomly selected to observe teachers’ performance, 5) 384 eighth graders studying in academic year 2015-2016 who were selected via random multi-stage cluster sampling method, and 6) the entire population of Tehran’s heads of educational departments (19 individuals). Results indicated that there exits low congruence between intended and attained curricula and the same holds true for intended and implemented curricula. Despite the roughly appropriate curriculum, numerous practical difficulties such as inadequate teacher training, inadequate resources, curriculum overload, and difficulty of the content are encountered. In order to bridge the observed gaps and accomplish curriculum objectives, it is recommended that the curriculum be redesigned using inter-disciplinary subjects and teaching skills be enriched via high quality in-service teacher training.
Keywords: intended curriculum , implemented curriculum , attained curriculum .