نویسندگان:
مهدی پارسیافر1 ، شهرام باسیتی2 ، شهرام ملا نیا3 .1دانشجوی کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی،دانشگاه پیام نور پرند
2استادیارگروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور دامغان
3استادیارگروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور ساری
چکیده فارسی: این پژوهش باهدف بررسی کاربری اینترنت و شبکه های اجتماعی در بین دانش آموزان مدارس دخترانه و پسرانه پایه پیش دانشگاهی ارومیه در سال 96 در دو منطقه تحصیلی با توزیع 360 پرسش نامه تهیه شده طبق جدول مورگان انجام گرفت، که در آن متغیرهایی از جمله جنس، سن استفاده از اینترنت، مدت زمان استفاده از اینترنت، اولویت اینترنت در زندگی و تاثیر استفاده از اینترنت در معدل دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت نتایج بررسی نشان داد 92 92 درصد از دانش آموزان از اینترنت و شبکه اجتماعی استفاده می کنند که 52 درصد آنان از گوشی موبایل جهت استفاده از اینترنت بهره می برند همچنین 44 80 درصد از کاربران اینترنت پسران و 55 2 درصد کاربران دختران هستند که در بین آنان 8 درصد استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی را اولویت اول خود در زندگی بیان کرده اند همچنین 80 درصد از دانش آموزان در شبکه های اجتماعی عضو بوده و فعال می باشند علاوه بر این 79 درصد دانش آموزان اذعان نموده اند مهارت والدین شان در کاربری اینترنت و شبکه های اجتماعی کمتر از آنان بوده و 60 درصد از دانش آموزان بیان کرده اند که استفاده از اینترنت در معدل تحصیلی شان تغییری ایجاد ننموده است همچنین 19 9 درصد از دانش آموزان استفاده از ا ینترنت را به تحقیق درسی اختصاص داده اند درنتیجه شبکه های اجتماعی پتانسیل استفاده در آموزش را داشته و می توان با برنامه ریزی مناسب و هدف دار و مدیریت تحصیلی دانش آموزان از اینترنت و شبکه های اجتماعی به عنوان یک ابزار آموزشی مناسب به جای استفاده تفریحی و چت بهره جست