چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، مشخص ساختن نقش فناوری اطلاعات بر پیشرفت تحصیلی و مشارکت دانش آموزان مدارس متوسط شهرستان بندرلنگه در فرایند یادگیری بوده است روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی، جامعه آماری کل دانش آموزان مقعط متوسطه دوم شهرستان بندرلنگه در سال تحصیلی 95 96 است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، تعداد 120 دختر و 110 پسر، بعنوان نمونه آماری انتخاب شد ابزار اندازه گیری، پرسشنامه محقق ساخته است که پایایی آن براساس ضریب آلفای کرونباخ 81% براورده شده است بمنظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، تی تست و تجزیه و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شده است نتایج حاصله: میزان استفاده از فناوری اطلاعات در بین دانش آموزان پسر بیشتر از دختران بوده است میزان استفاده از فناوری های اطلاعاتی در بین دانش آموزانی که در رشته ی ریاضی فیزیک تحصیل می کنند، بیشتر از سایر دانش آموزان می باشد همچنین میزان استفاده از فناوری های اطلاعاتی دانش آموزان مدارس شهری و روستایی تقریبا برابر بوده است و هرچه میزان کاربرد فناوری اطلاعات در بین دانش آموزان افزایش یابد، میزان مشارکت آنها نیز به تبع آن افزایش خواهد یافت و بالعکس