چکیده فارسی: پژوهش حاضر، با هدف بررسی وضعیت چابکی سازمانی در مدارس متوسطه دخترانه دولتی و غیر دولتی شهر قم صورت گرفته است جامعه آماری شامل مدارس متوسطه دخترانه دولتی و غیر دولتی شهرقم می باشد، که تعداد انها برابر با 164 مدرسه است، با استفاده از فرمول کوکران تعداد 59 مدرسه به عنوان نمونه انتخاب شد و جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه چابکی سازمانی با ضریب آلفای کرونباخ چابکی سازمانی 0/824 استفاده شد روش پژوهش از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی و از نظر هدف کاربردی بوده و از نمونه گیری طبقه ای متناسب استفاده شده است یافته ها نشان داد: مدارس دولتی از نظر مولفه های هوشمندی و انعطاف پذیری و سرعت، پایین تر از حد متوسط، از نظر مولفه ی شایستگی در حد متوسط قرار داشته اند و مدارس غیر دولتی، از نظر مولفه های هوشمندی و انعطاف پذیری در حد متوسط، و از نظر مولفه شایستگی پایین تر از حد متوسط و میانگین نظری ارزیابی شده اند