نویسندگان:
طیبه امیریان1 ، فرید خلیلی2 .1کارشناس اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه
2دانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه رازی و معاون اقتصادی و مدیر مرکز خدمات سرمایه گذاری اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه
چکیده فارسی: فضاهای شهری به مثابه نخستین و اصلی ترین رکن هویت ساز و توسعه پایدار اقتصادی اجتماعی در شهرهای ایران ، بیش از آنکه بر مفهوم طراحی تکیه داشته باشد، فرآیند ملموسی است که طیف وسیعی از ارایه ارزشها، هدف ها وهنجارها را دربر دارد، که کیفیت بهتری از خدمات شهری و زیرساختهای اصلی و تامین مالی مورد نیاز خود را از طریق جذبسرمایه می طلبد بخش وسیعی از فرآیند تغییر و تحول در عرصه بهسازی و زیباسازی فضای شهری مرهون جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی لازم در مدیریت پروژه های فضاسازی و بهسازی شهری است ، لکن این امر در دوران کنونی رو بهافول گراییده است و موضعی معیوب یا ناقص از مدیریت فضای شهری را تبیین می نماید بخشی از این مساله به دلیل بی توجهی به ضرورت تسریع در تحول فضای شهری و بخش دیگر به دلیل عدم هماهنگی در جذب سرمایه گذاری و ناآشناییسرمایه گذاران با فرصت های موجود بویژه پروژه های فضای شهری و جذابیت ها و توجیهات اقتصادی آنها است ضرورتپرداختن به این دو موضوع در برنامه ریزی و مدیریت فضای شهری شهر کرمانشاه و برشمردن فرصت ها و راهکارهای جذب ومدیریت سرمایه گذاری شیوه های سرعت دهی در توسعه فضای شهری غیرقابل انکار است در این پژوهش با روش تحقیقتوصیفی تحلیلی و با هدف بکارگیری اصول جذب غایی سرمایه گذاری به منظور پیشرفت فضای شهر کرمانشاه، نخست به شرح مبانی نظری ومرتبط با موضوع پرداخته و سپس طبق شناخت ضرورتهای جذب سرمایه گذاری، با استفاده از روشتحلیل داده ها به تبیین و تدوین راهبردها و فرصت های متناسب با بهبود فضای شهری خواهیم پرداخت