چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای خودآگاهی، مهارت های تفکر انتقادی، مهارت همدلی، مهارت تصمیمگیری، مهارت مقابله با استرس و فشار روانی و شیوه های مقابلهکارآمد بر بهداست روانی و تنظیم هیجانات در بیماران مبتلا بهسندرم روده انجام گرفته است جامعه آماری پژوهش شاملکلیه بیماران مبتلا به سندرم روده شهر کرمانشاه در سال1396 می باشد نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونه گیریتصادفی ساده 24 نفر در دو گروه آزمایشی و گواه 12 نفرگروه آزمایش و 12 نفر گروه گواه قرار گرفتند روش اینپژوهش، نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون پس آزمون باگروه گواه است ابزارهای مورد استفاده در این پژوهشپرسشنامه بهداست روانی گلدبرگ 1972 و تنظیم شناختی هیجانی توسط گارنفسکی و همکاران 2002 بود نتایجپژوهش نشان دادند که آموزش مهارتهای زندگی با توجه بهمیانگین بهداست روانی بیماران مبتلا به سندرم روده گروهآزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب بهبود بهداشتروانی گروه آزمایش شده است آموزش مهارتهای زندگی با توجهبه میانگین تنظیم هیجانات بیماران مبتلا به سندرم روده گروهآزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب افزایش تنظیمهیجانات گروه آزمایش شده است