نویسندگان:
علی کریمی1 ، رویا کوشکی2 ، سحر کاویانیفر3 ، محمد مهری4 .1عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار
3دانشجوی دکتری تخصص فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان اصفهان
4کارشناس ارشد مشاوره دانشگاه علامه طبا طبایی و کارشناس مراکز اختلالات یادگیری
چکیده فارسی: یکی از مشکلات کودکان در یادگیری ادراک بینایی است هدف اینتحقیق بررسی اثربخش بودن کاردرمانی ذهنی بر رشد ادراک بیناییدانش آموزان دارای مشکلات یادگیری و فرضیه این بود که کاردرمانی ذهنی در ارتقای مهارت های ادراک بینایی دانش آموزاندارای اختلال یادگیری موثر است روش پژوهش شبه آزمایشی بودکه از بین دانش آموزان پذیرش شده در مرکز مشکلات ویژه یادگیریمهر پویا در سال تحصیلی 96 1395 دانش آموز به شیوه هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 16 نفره آزمایش وکنترل قرار گرفتند ابزار اندازه گیری آزمون بندرگشتالت و فراستیگو مداخله مجموعه فعالیت های کاردرمانی ذهنی بود که به صورتگروهی و فردی در 12 جلسه روی دانش آموزان اجرا شد یافته هاتوسط فرمول تحلیل کوواریانس وجود اختلاف نمرات پیش آزمون وپس آزمون درگروه آزمایش و کنترل را در سطح معناداری 0/01 بااندازه اثر 0/38 تایید کرد در نتیجه استفاده از رهنمودهای روش کاردرمانی ذهنی می تواند باعث رشد مهارت های ادراک بیناییدانش آموزان شود