نویسندگان:
آزیتا مردانی1 ، شهدخت آزادی2 .1دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران
چکیده فارسی: در پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه جرات ورزی گرو هی برافزایش میزان مهارتهای اجتماعی و عزت نفس دانش آموزان دخترمقطع متوسطه اول بررسی می شود جامعه آماری این پژوهش شاملدانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر گچساران، که تعدادآنان 2270 نفر بوده، و در سال تحصیلی 96 95 مشغول به تحصیل بودند از این جامعه آماری یک مدرسه به روش نمونه گیری تصادفیاز بین مدارس عادی شهر گچساران انتخاب شد بدین منظور 20 نفربه صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه، گروه آزمایش و گروهکنترل، قرار گرفتند گروه آزمایش با روش آموزش جرات ورزی تحتمداخله قرار گرفت برای گردآوری داده ها از پرسشنامه مهارت هایاجتماعی و پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ استفاده شد گروهآزمایش، شش جلسه آموزش جرات ورزی را گذراندند نتایج تحلیلکوواریانس در روش آموزش جرات ورزی، افزایش بیشتر عزت نفس ومهارت های اجتماعی درگروه آزمایش را نسبت به گروه کنترل نشانداد اثر بخشی جرات آموزی گروهی در پژوهش حاضر با نتایج ناواروو والنرولا، تمپل و رابسون، نوید فر و همکاران، رحیمی و همکارانهم خوانی داشت