نویسندگان:
مریم پاکزاد1 ، مهدی دوایی2 .1دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
چکیده فارسی: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت زندگیبر ارتقای کیفیت زندگی دانش آموزان دختر کلاس دهم منطقه نهتهران می باشد روش تحقیق از نوع مطالعات شبه آزمایشی است کهبر اساس طرح پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه کنترل انجام گرفته است جامعه آماری پژوهش حاضر دانش آموزان دختر مقطعمتوسطه شهرتهران می باشد نمونه شامل 36 نفر از دانش اموزانبودند که به طور تصادفی در گروه های 18 نفر گروه آزمایش و 18نفر گروه کنترل جایگزین شدند اندازه نمونه با استفاده از فرمول کوکران با احتمال خطای نوع α برابر 0/05 و توان آزمون 0/70 حداقل 18 نمونه در هر گروه تعیین شد روش جمع آوری اطلاعات با استفاده از آموزش مهارت های زندگی بر اساس مقیاس SDQ و مقیاس کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی WHOQOL BREF صورت گرفت نتایج تحقیق نشان می دهد که آموزش مهارت های زندگیبر ارتقای کیفیت زندگی دانش آموزان و همچمین سلامت جسمانی،سلامت روانشناختی، سلامت محیطی و روابط اجتماعی دخترانکلاس دهم منطقه نه شهر تهران موثر بوده است همچنین اجرایچنین مداخلات روانشناختی میتواند از بروز مشکلات روانی ناشی ازشرایط ناگوار پیش آمده جلوگیری کرده و نقش موثری در برابرمشکلات ایفا کند