نویسندگان:
کمال آفانی1 ، رحیم علیزاده2 .1دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مهاباد، گروه علوم تربیتی، مهاباد، ایران
2دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مهاباد، گروه علوم تربیتی، مهاباد، ایران
چکیده فارسی: هدف از این پژوهش بررسی تاثیر مرحله پیش دبستانی برمهارتهای نوشتاری، مهارت های اجتماعی و مهارت های بهداشتی دانشآموزان پایه اول ابتدایی مجتمع های روستایی شهرستان پیرانشهربود روش این پژوهش از نوع علی مقایسه ای می باشد این پژوهشدر زمره مطالعات میدانی قرار دارد جامعه آماری در این تحقیق کلیهدانش آموزان پایه اول ابتدایی مجتمع های روستایی شهرستانپیرانشهر بود به منظور انجام تحقیق 15 نفر دانش آموز که دورهپیش دبستانی را گذرانده اند و 15 نفر دانش آموز که دوره پیشدبستانی را نگذرانده اند به عنوان نمونه انتخاب می گردند به منظورگردآوری اطلاعات از آزمون پیشرفت مهارت نوشتن پایه اول دبستان،نسخه والدین مهارت های اجتماعی دانش آموزان گرشام و الیوت 1990 و پرسشنامه استاندارد مهارت های بهداشتی جولایی و دیگران 1383 استفاده شد و برای تحلیل داده ها از روش تحلیلمسیر به کمک نرم افزار لیزرل استفاده شد نتایج نشان داد که مرحلهپیش دبستانی بر مهارت های نوشتاری، بهداشتی و اجتماعی دانشاموزان تاثیر مثبت و معناداری دارد