نویسندگان:
امیرحسین کیذوری1 ، مصطفی حاج محسنی2 ، میثم خوش سیما3 ، رسول جمالی4 .1استادیار دانشگاه حکیم سبزواری
2دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته ی مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سبزوار
3دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته ی مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سبزوار
4دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته ی مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سبزوار
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتب اجتماعی دوره ابتدایی تالیف 1394 و میزان انطباق آن با مولفه های تربیت اجتماعیسند تحول بنیادین آموزش وپرورش است روش پژوهش تحلیلمحتوا از نوع توصیفى است و فرمت هاى تحلیل محتوا مورد تاییدسازمان پژوهش و برنامه ریزى آموزشى قرار گرفته است جامعهآماری پژوهش کتب اجتماعی دوره ابتدایى بوده و نمونه آماری نیزکل جامعه در نظر گرفته شده است برای تجزیه وتحلیل داده ها ازروش آمار توصیفى استفاده شده است دراین پژوهش کتب مطالعات اجتماعی سوم تا ششم دبستان درراستای پنج سوال اصلی پژوهش انجام شده و طی آن 3 محور و 15مولفه مفهومی مرتبط با مفاهیم اجتماعی در محتوای کتاب هایمذکور بررسی شده است نتایج حاصل از بررسی نشان می دهدکهمحورهای مفهومی در کتابهای فوق الذکر بیشترین توجه به محورارتباط با دیگران با درصد فراوانی 45/4 شده است، در جایگاه بعدی محور کسب دانش و اخلاق اجتماعی و مهارتهای ارتباطی با درصدفراوانی 30/5 قرار دارد در آخر محور تعامل با نهادهای دولتی با درصد فراوانی 25/8 جایگاه سوم ازلحاظ توجه به محورهای اجتماعی در کتابهای مطالعات اجتماعی سوم تا ششم قرار دارد در پایان نیز باتوجه به سند تحول آموزش پرورش پیشنهاداتی درجهت بهبود این مورد ارایه شده است