نویسندگان:
سحر کاویانی فر1 ، مصطفی حاج محسنی2 ، میثم خوش سیما3 ، جعفر فوجی4 .1دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار
2دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته ی مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سبزوار
3دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته ی مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سبزوار
4دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته ی مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سبزوار
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب های فارسی مطالعاتاجتماعی پایه ششم ابتدایی تالیف 1395 و میزان انطباق آن بامولفه های هویت ملی سند تحول بنیادین آموزش وپرورش است روش پژوهش تحلیل محتوا از نوع توصیفى است و فرمت هاىتحلیل محتوا مورد تایید سازمان پژوهش و برنامه ریزى آموزشىقرار گرفته است جامعه آماری پژوهش کتب اجتماعی دوره ابتدایىبوده و نمونه آماری نیز کل جامعه در نظر گرفته شده است برایتجزیه وتحلیل داده ها از روش آمار توصیفى استفاده شده است دراین پژوهش محتوای کتاب های فارسی مطالعات اجتماعی ششمدبستان در راستای سه سوال اصلی پژوهش انجام شده و طی آن 3محور و 19 مولفه مفهومی مرتبط با مفاهیم هویت ملی بررسی شدهاست نتایج حاصل از بررسی نشان می دهدکه بیشترین توجه بهمحور هویت ایرانی با 44/45 درصد شده است، در جایگاه بعدی محور هویت اسلامی با درصد فراوانی 42/44 قرار دارد در آخر محور هویت متجددانه با درصد فراوانی 13 در جایگاه سوم ازلحاظ توجهبه محورهای هویت ملی قرار دارد باوجود اشاره های مستقیم و غیرمستقیم به برخی از مولفه ها مانند اصول و آموزهای اسلامی، امربه معروف و نهی از منکر، میرات و تمدن فرهنگی، روحیه انقلابی وجهادی بخوبی پرداخته شده بود ولی بنظر می رسد مولفه هاییچون زبانهای خارخی، مهدویت و انتظار، سورد و پرچم ملی، حجابو پرچم ملی انطور که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته است در پایان نیز باتوجه به سند تحول آموزش پرورش پیشنهاداتی درجهت بهبود این رود ارایه شده است