نویسندگان:
شادی گنجعلی وند1 ، زهره گنجعلی وند2 ، میترا مرادی3 ، حسین کریم پور4 .1دانشگاه فرهنگیان دزفول
2دانشگاه خلیج فارس بوشهر
3دانشگاه فرهنگیان دزفول
4دانشگاه آزاد واحد خرم آباد
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه امیدواری و تاب آوری برخودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان انجام گرفتهاست به همین منظور از بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیانشهرستان دزفول در سال تحصیلی 93 1392؛ 200 نفر از طریقجدول کرجسی و مورگان، و روش نمونه گیری تصادفی سادهانتخاب شدند برای گرداوری داده ها از مقیاس امیدواری اشنایدر،مقیاس تاب آوری دیویدسون و کونور و پرسشنامه خودکارآمدیتحصیلی دانشجویان اون و فرامن استفاده شد همچنین برای تحلیلداده ها از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد نتایج پژوهش نشان داد که بین مولفه های تاب آوری احساستوانایی فردی، مقاومت در برابر تاثیرات منفی، پذیرش مثبت تغییر،اعتماد به غرایز فردی، احساس حمایت اجتماعی، ایمان و حل مسیله و امیدواری تفکر عاملی، راهبردها با خودکارآمدیتحصیلی رابطه مثبت معناداری وجود دارد P<0/01 ،همچنین از میان متغیرهای پژوهش پذیرش مثبت تغییر،راهبردها و احساس توانایی فردی پیش بینی کننده مثبت ومعنادار خودکارامدی تحصیلی در نمونه دانشجویان ایندانشگاه بوده است