نویسندگان:
گلبرگ اندیشه فر1 ، آمنه سادات کاظمی2 .1کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه روانشناسی، تهران، ایران
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران
چکیده فارسی: هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین فراحافظه با مهارت حلمسیله در بین دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهرانبود بدین منظور 306 نفر از دانشجویان این دانشگاه 153 زن و153 مرد 18 تا 45 ساله به صورت نمونه گیری تصادفی انتخابشده و پرسشنامه های حافظه ی چند عاملی تریر و ریچ 2002 ومهارت حل مسیله کسیدی و لانگ 1996 بر روی آنها اجرا شد داده ها با استفاده از آزمون معناداری همبستگی پیرسون و تحلیلرگرسیون چند متغیره مورد بررسی قرار گرفتند نتایج نشان دادفراحافظه نقش مهمی در پیش بینی مهارت حل مسیله منفی برعهده داشت اما خرسندی از حافظه فردی نقش معنی داری نداشت P<0/01 در مجموع و با توجه به یافته های این پژوهش می تواننتیجه گرفت که فراحافظه قادر به پیش بینی مهارت حل مسیله می باشد