نویسندگان:
حسین طالبی1 ، محسن چتری2 ، مجتبی آقاجانپور3 .1مرکز آموزش عالی شهید رجایی بابل
2مرکز آموزش عالی شهید رجایی بابل
3مرکز آموزش عالی شهید رجایی بابل
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین اضطراب بر میزان یادگیری دانشآموزان پسر دوره ی متوسطه اول شهرستان شیرگاه با سه پایه هفتم 40 نفر پایه هشتم 57 نفر و پایه نهم 57 نفر مجموعا به تعداد 165 نفر انجام شد اضطراب واکنش ناشی از ترس به رویداد هاییاست که خطرناک نیستند یا به واقع کم خطر تر ار آن هستند کهشخصی هراسان تصور می کند و مفهوم یادگیری را می توان بصورتکسب دانش و اطلاعات، عادت های مختلف، مهادت های متنوع وراه های گوناگون حل مسایل تعریف کرد در پژوهش حاضر محققنمره معدل درسی دانش آموزان را به عنوان متغییر اول میزانیادگیری و برای متغییر دوم از پرسشنامه اضطراب کتل، فرم 40سوالی که میزان اضطراب ناشی از فقدان انسجام هوشیاری از خود،فقدان نیروی من، نا ایمنی ، گرایش به احساس گناهکاری و تنش وفشار درون فردی را در آزمودنی ها بر اساس نقش جنسیت میسنجد داده ها با روش نرم افزار spss و با محاسبه روش ضریبهمبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد نتایج نشان داد که میزانمتفاوتی از اضطراب بر پایداری یا ناپایداری هیجانی،گسیخته خویی وفقدان اعتماد یا زودباوری، انعطاف پذیری یا عدم انعطاف پذیری دربرابر حساسیت عاطفی، استقلال ، سازگاری و میزان خود کنترلیافراد تاثیر زیادی دارد بر اساس یافته های حاضر میزان اضطراب درزندگی فرد با میزان یادگیری وی در کلاس درس رابطه داشته و بهعنوان یکی از عوامل محدودیتی در زمینه یادگیری ارزیابی می شود