نویسندگان:
بهروز قمری وفا1 .1دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
چکیده فارسی: هدف اصلی در این پژوهش بررسی رابطه ی بین طرحواره ناسازگاراولیه بر رضایت زناشویی دانشجویان متاهل دانشگاه پیام نور مرکزهمدان است این پژوهش، از نظر پارادایم کمی، از جهت هدف،کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری دادههای تحقیق، توصیفی همبستگی خواهد بود همه ی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامیواحد همدان میباشند N=4872 از جدول مورگان و کرجسی 1970 برای برآورد حجم نمونه و جهت انجام نمونه گیری از شیوه ی نمونه گیری تصادفی طبقه ای بهره گرفته خواهد شد باتوجه به جدول مذکور، حجم نمونه به میزان 664 نفر می باشد اینتحقیق کمی، از جهت هدف، کاربردی و از نظر شیوه ی گردآوریداده ها، توصیفی پیمایشی به حساب می اید بهزیستیروانشناختی: در سال 2102 کلانتر کوشه و نواربافی در جمعیت860 نفری پرسشنامه روانشناختی ریف را هنجاریابی نمودند کهآلفای گزارش شده برای کل 92 / گزارش شد لازم به ذکر استپرسشنامه اریف در ابتدا به زبان پارسی برگردانده شد و پس ازانجام اصلاحات به زبان انگلیسی برای بار دوم ترجمه گردید سپسنسخه ترجمه شده آن با نسخه اصلی آن مطابقت داده شد براساس گزارش کلانتر کوشه و نواربافی 2012 پرسشنامه مذکور ازروایی و پایایی مناسبی برخوردار است مقیاس هوش هیجانی:مقیاس هوش هیجانی او دارای پنج مقیاس یا جنبه مهارت هایدرون فردی، مقابله با فشار، سازگاری و خلق کار و پانزده خردهمقیاس است این پرسشنامه دارای 90 سوال است که نخستینپرسشنامه فرا فرهنگی ارزیابی هوش هیجانی است این آزمون درسه مرحله در ایران اجرا شده و پس از انجام برخی تغییرات درمتن اصلی پرسشنامه، حذف یا تغییر بعضی سوالات و تنظیممجدد سوالات هر مقیاس، پرسشنامه از 117 سوال به 90 سوالتقلیل یافت و در مورد کیفیت روان سنجی آن نیز اقدامات لازم بهعمل آمد که در سومین مرحله اجرا، تحلیل اطلاعات در حیطههای زیر انجام گرفت راحله سموعی و همکاران موسسه تحقیقاتیعلوم رفتاری سینا، 1384 طرحواره ناسازگار اولیه : این پرسشنامهرا که یانگ 1386 از روی فرم اصلی 205 ماده ای آن ساختهاست، 75 گویه دارد و 18 طرحواره ناسازگار اولیه را می سنجد این طرحواره ها عبارت اند از :رهاشدگی /بی ثباتی، بی اعتمادی/بدرفتاری، محرومیت هیجانی، نقص /شرم، انزوای اجتماعی/بیگانگی، وابستگی /بی کفایتی، آسیب پذیری نسبت به ضرر یابیماری، خودتحول نایافته / گرفتار، شکست، استحقاق/ بزرگمنشی، خویشتن داری، اطاعت، ایثار، بازداری هیجانی و معیارهایسرسختانه، نارسایی، بازداری هیجانی و تاییدجویی پاسخ به مادههای این پرسشنامه در دربار ه من کاملا درست یک طیف 6 درجه ای لیکرت از درباره من 1 ، تا کاملا غلط 6 صورت میگیرد نحوه گردآوری داده های موردنیاز برای انجام این تحقیق بهاین صورت خواهد بود که بعد از مطالعه و مرور منابع علمی مرتبطبا موضوع تحقیق مطالعه ی کتابخانه ای و اسنادی ، پرسشنامه هایاستاندارد در بین نمونه ها توزیع خواهد گردید مرحله ی میدانی سپس، با جمع آوری پرسشنامه های تکمیل شده، عملا مرحلهگردآوری داده ها انجام خواهد شد