نویسندگان:
مصطفی مهری تکمه1 ، محمدحسین ابویی2 .1دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع مدیریت بهره وری موسسه آموزش عالی امام جواد ع یزد
2استادیار دانشگاه یزد
چکیده فارسی: پژوهش حاضر درصدد بررسی تاثیرمولفههای بستهبندی محصولات غذا یی در در جهت جلب نظر مشتر ی است ا ی ن مولفه ها شامل مولفههای کلامی مانند اطلاعات، شناسه و غیره و مولفههای غیرکلامی یا بصری مانند رنگ، طراحی و غیره است برای مطالعه مورد ی،محصولات شیرین عسل و بستهبندی آن مورد توجه قرارگرفته است در راستای تحقق این هدف در مرحله نخست مولفههای تاثیرگذار با استفاده از ادبیات تحقیق و روش کانو استخراج و پس از وزن دهی به گزینه های انتخاب شده از مدل کانو به کمک مدل فرایند تحلی لسلسله مراتبی AHP و سپس از طریق روش ویکور اهمیت مولفهها از منظر دو گروه خبرگان و مشتریان تعیین و رتبهبند ی آنها صورت گرفت سپس شکاف میان این اولویتبندی از دیدگاه هر دو گروه شناسا یی شد ا ی ن اولوی ت بند ی راهنما یی برای خبرگان صنعت بستهبندی، بالاخص بستهبندی شکلات برای تدبیر دقیقتر در جهت جذب مشتریان و انتخاب آنها قابل استفاده است نمونه موردنظر برا ی مطالعه از میان خریداران شکلات از فروشگاه شیرین عسل انتخاب شده است محاسبات مربوطه با استفاده از برنامههای اکسپرت چو یس، اکسل و ویکور سولور صورت گرفته است