چکیده فارسی:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه استرس ادراک شده با اضطراب اجتماعی دانش اموزان مقطع متوسطه در شهرستان جغتای بود به این منظورازبین کل دانش آموزان شهرستان که 1400نفر بودند 300نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند برای جمع آوری داده ها از مقیاس استرس ادراک شده کوهن و همکاران پرسشنامه خودپنداره بدنی مارش وپرسشنامه اضطراب اجتماعی ترنراستفاده شد تجزیه و تحلیل داده هابااستفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 18،وبرای تحلیل داده ها از رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد تحلیل نتایج رگرسیون نشان داد استرس ادراک شده قدرت پ یشبینی اضطراب اجتماعی را دارد 05/0