نویسندگان:
محمدجواد گواهی1 .1دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد واحد زاهدان و آموزگار شهرستان نهبندان
چکیده فارسی: تسهیم دانش مکانیزیمی است که با انتشار و کمک به کاربرد دانش، کارکنان را در تحقق وظایف شغلی خود یاری میکند این مکانیزم میتواندتحت تاثیر عوامل مختلف فردی و سازمانی باشد دراین راستا پژوهش حاضر به بررسی تاثیر استرس شغلی بر رفتار تسهیم دانش می پردازد جامعهآماری این پژوهش شامل 100 نفر از آموزگاران شهر نهبندان می باشد که از این تعداد 70 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شده اند استرس شغلی براساس مدل کریاکو وساتکلیف شامل ابعاد حجم زیاد کار، مسایل مر بوط به دانش آموزان، کمی حقوق و مزایا، روابط سردونامطلوب بین همکاران ، فقدان منزلت اجتماعی و فقدان رشد حرفه ای مورد بررسی قرار گرفته است 26 رفتارتسهیم دانش نیز براساس ابعاد پژوهش بهلول مورد بررسی قرار گرفته است 6 پژوهش از نظر روش شناسی ،توصیفی از نوع همبستگی میباشد برای جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است پایایی پرسشنامه ها به روش آلفای کرونباخ برای دو متغییر اشاره شده به ترتیب در پژوهش های کریمی ومرادمند و بهلول برابر با0/90محاسبه گردیده است روایی محتوایی پرسشنامه ها نیز توسط متخصصان مورد تایید قرار گرفته است یافته نهایی پژوهش حاکی از رابطه معکوس بین استرس شغلی با رفتار تسهیم دانش میباشد