چکیده فارسی: هدف از انجام این پژوهش تعیین رابطه ی هوش معنوی و مهارت های ارتباطی با اثربخشی سازمانی مدیران مدارس متوسطه استان فارس می باشد جامعه ی آماری این تحقیق را تمامی مدیران شاغل در مدارس متوسطه استان فارس در سال تحصیلی 92 1391 1500 نفر تشکیل می دهند و حجم نمونه مورد پژوهش براساس جدول مورگان تعداد 306 نفر می باشد که به روش تصادفیخوشه ای تعدادی از مدارس استان فارس انتخاب و مدیران آن مورد بررسی قرار گرفتند این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است و در راستای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه هوش معنوی بدیع و همکاران، 1386 با ضریب پایایی 85 / ، پرسشنامهمهارت های ارتباطی جرابک، 2004 با ضریب پایایی 69 / و پرسشنامه اثربخشی فایول و فریدمن و لایلز، 2001 با ضریب پایایی 88 / مورد استفاده قرار گرفت جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و ضریبرگرسیون چند متغیره استفاده شد که نتایج حاصل به شرح زیر می باشد:هوش معنوی می تواند اثربخشی را پیش بینی نماید و از مولفه های آن فقط مولفه های توانایی مقابله و تعامل با مشکلات و خودآگاهی و عشق و علاقه قادر به پیش بینی اثربخشی می باشد از طرف دیگر مهارت های ارتباطی نیز قادر به پیش بینی اثربخشی می باشد و از مولفه های آن درک پیام و قاطعیت می توانند اثربخشی مدیران را پیش بینی نماید