نویسندگان:
خدیجه سادات معصومی زاده دزفولی1 .1کارشناس ارشد علوم اجیماعی گرایش مردم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر رسانه ها بر گرایش جوانان به سبک زندگی نوین مرتبط با سلامتی می باشد روش تحقیق براساس ماهیت پژوهش توصیفی و از آنجا که به جمع آوری اطلاعات مربوط به ویژگی های جمعیت شناختی و توصیف وضع موجود می پردازد از نوع میدانی است و از لحاظ هدف نیز این تحقیق از نوع کاربرردی می باشد جامعه آماری این تحقیق افرادی بودند که در برنامه های فرهنگی،هنری و ورزشی شهرداری تهران شرکت می کردند حدودا N=2000 با توجه به جدول مورگان 322 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه میباشد به دلیل عدم وجود پرسشنامه استاندارد، در این تحقیق ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته ای بود که 7 سوال اطلاعات فردی در آن تدوین شده، و 10 سوال در مورد بررسی سبک زندگی مرتبط با سلامتی، 10 سوال در مورد مصرف رسانه های دیداری، 10 سوال در مورد مصرف رسانه های شنیداری طراحی شد روایی پرسشنامه توسط ده تن از اساتید جامعه شناسی مورد تایید قرار گرفت، همچنین بعد از جمع آوری 30 پرسشنامه اولیه پایایی پرسشنامه ها توسط آزمون آلفای کرونباخ به دست آمد که 77 / می باشد برای توصیف متغیرهای مربوط، از روش آمار توصیفی برای اندازه گیری شاخص های گرایش مرکزی میانگین ، شاخص های گرایش پراکندگی انحراف استاندارد ، و در قسمت آمار استنباطی از آزمون کلموگروف اسمیرنوف استفاده شد و مشخص شد که توزیع داد ها غیر طبیعی می باشند از آمون دو جمله ای آزمون من ویتنی استفاده گردید یافته های پژوهش نشان می دهد که رسانه های دیداری نقش اثر گذار و معنی داری بر ترویج سبک زندگی نوین مرتبط با سلامتی در بین جوانان دارد این یافته ها لزوم برنامه ریزی هدفمند در جهت گسترش سبک زندگی نوین مرتبط با سلامتی در جریان برنامه های رسانه ای را نشان می دهد