نویسندگان:
آرش متقیان1 ، علیرضا کاکاوند2 ، طهمورث آقاجانی3 .1دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ملارد، گروه روانشناسی، ملارد، ایران
2دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ملارد، گروه روانشناسی، ملارد، ایران،علیرضا کاکاوندعضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
3دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ملارد، گروه روانشناسی، ملارد، ایران،عضو هیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش التقاطی با عنوان خود آگاهی تجربی بر استرس و اضطراب انجام شده است روش پژوهش حاضر آزمایشی همراه با دو گروه آزمایش و کنترل با اجرای پیش آزمون، پس آزمون بود تعداد 200 نفر از نمومه های در دسترس در دو گروه آزمایش و کنترل 100 نفره قرار گرفتند گروه آزمایش تحت آموزش التقاطی و گروه کنترل در لیست انتظار قرار داده شد ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس لاویبوند و لاویبوند 1995 بود که در دو مرحله پیش آزمون، پس آزمون توسط افراد تکمیل شد دادهها با استفاده از روش تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت نتایج نشان داد که نمرات پس آزمون استرس و اضطراب در گروه آزمایش کاهش چشمگیری یافت p > 0/01 می توان از آموزش التقاطی در جهت کاهش نشانههای افسردگی استرس و اضطراب افراد استفاده نمود