چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی پازل بر فرسودگی تحصیلی و اضطراب امتحان درس ریاضیات در بین دانش آموزان دختر انجام گردید جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر سال پنجم ابتدایی مدارس دولتی ناحیه 5 شهر تهران بود، که در سال تحصیلی 95 1394 به تحصیل اشتغال داشتند با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، محقق از کلاس های مدرسه خود، به صورت تصادفی 25دانش آموز به عنوان گروه آزمایشی و 25 دانش آموز به عنوان گروه گواه برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند در این تحقیق از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی و پرسشنامه اضطراب امتحان استفاده شد نتایج تحقیق نشان داد که ریاضی به روش بازی پازل اثر معناداری بر کاهش میزان اضطراب امتحان و فرسودگی تحصیلی گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه داشته است، نتایج تحقیق حاضر در حالت کلی، در مورد استفاده از روش های جذاب تدریس ریاضی با جنبه بازی و سرگرمی در کنار آموزش معلم به عنوان وسیله ی کمک آموزشی حمایت کردند