نویسندگان:
زیبا بیرانوند1 ، فیروزه بیرانوند2 .1آموزگار دبستان کودکان استثنایی ناحیه ۲ شهر خرم آباد
2آموزگار دبستان کودکان استثنایی ناحیه ۲ شهر خرم آباد
چکیده فارسی: هدف: پژوهش حاضر، با هدف تاثیرآموزش مهارت های زندگی بر سازگاری اجتماعی، تحصیلی، عاطفی دانش آموزان مبتلابه اختلالات گفتاری لکنت زبان ، اختلال یادگیری و اختلال خواندن در آموزش وپرورش کودکان استثنایی خرم آباد صورت گرفت روش :طرح شبه آزمایشی با گروه کنترل مورد استفاده قرار گرفت نمونه آماری مورد مطالعه به حجم 32 نفر،16 دختر برای گروه کنترل و 16 پسر برای گروه آزمایش انتخاب شد مهارت های زندگی برای گروه آزمایش در 6 جلسه آموزش داده شد ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ی سازگاری دانش آموزان بود یافته ها: در تحلیل واریانس نتایج نشان داد که اثربخشی مهارتهای زندگی بر سازگاری عاطفی مبتلایان به اختلالات گفتاری به ترتیب مقدارf برابر با 28/33 ؛ 48/36 ، 29/25؛ 0/023> p بر سازگاری اجتماعی مقدارF به ترتیب برابر با 12/14، 18/11، 21/20، 0/011> p و برسازگاری تحصیلی مقدار F به ترتیب برابر با 9/32، 15/28، 13/20؛ 0/000> p می باشد که نشان می دهد آموزش مهارتهای زندگی در سه بعد سازگاری عاطفی ، سازگاری اجتماعی و سازگاری تحصیلی در مبتلایان به اختلالات گفتاری معنادار بوده است نتیجه گیری : براساس یافته های مطالعه ی حاضر می توان نتیجه گرفت که روش آموزش مهارت های زندگی روشی مناسب برای سازگار دانش آموزان مبتلا به اختلالات گفتاری است