چکیده فارسی: هدف اصلی پژوهش حاضر اثربخشی بازی درمانی کودک محور با رویکرد آکسلاین بر خودپنداره کودکان پیش دبستانی شهر مریوان بود پژوهش ازلحاظ هدف از نوع کاربردی و شیوه ی اجرا از نوع تحقیق شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی کودکان دورهی پیش دبستانی شهرستان مریوان در سال 1395 بودند که تعداد آنها برابر با 450 نفر بودکه روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری هدفمند انجام گرفت حجم نمونه ی تحقیق 450 نفر محاسبه شدند که از میان آنها به صورت هدفمند در دو گروه آزمایش 20نفر و کنترل 20نفر قرار داده شدند ابزار اندازه گیری متغیرهای تحقیق پرسشنامه ی مقیاس خود پنداره کودکان پیرز و هریس CSCS بودند برای تجزیه وتحلیل داده ها هم از شاخص های آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و هم از شاخص های آمار استنباطی شامل تحلیل کوواریانس تک متغیری آنکوا استفاده شده است نتایج یافته ها نشان داد که بازیدرمانی بر خود پنداره کودکان پیش دبستانی تاثیر دارد بنابراین فرض عدم تفاوت بین دو گروه رد می شود به عبارتی گروه بازیدرمانی توانسته است خود پنداره گروه آزمایش را تحت تاثیر قرار دهد بازی درمانی بر خود پنداره کودکان پیش دبستانی تاثیر داشت که می توان گفت که تقابل اثربخشی بازی درمانی و نمره پیش آزمون بر خود پنداره کودکان تاثیر معناداری داشته است در نتیجه بازی درمانی گروهی باعث رشد معنا داری درخود پنداره مثت کودکان پیش دبستانی شده است