نویسندگان:
شراره عبدیه1 ، مهناز عسکریان2 .1کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
2استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد آشتیان، دانشگاه آزاد اسلامی، آشتیان، ایران
چکیده فارسی: از جمله مشکلات اصلی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری ضعف آنها در برقراری ارتباط و ایجاد روابط اجتماعی سازنده است از این رو، آموزش مهارت های ارتباطی و اجتماعی یکی از اهداف اصلی برنامه های مداخله ای به این گروه از کودکان محسوب می شود بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر عملکرد تعاملی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری شکل گرفت روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون پس آزمون با گروه کنترل بود بدین منظور تعداد 30 دانش آموز با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند افراد گروه آزمایش تحت برنامه آموزشی مهارت های اجتماعی قرار گرفتند ابزار پژوهش پرسشنامه مهارت های اجتماعی مانسون بود از آنجای که طرح پژوهش از نوع پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود، به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از روش آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد یافته های پژوهش نشان داد، آموزش مهارت های اجتماعی سبب افزایش عملکرد تعاملی دانش آموزان با اختلال یادگیری می شود