نویسندگان:
کبری پسندیده فرد1 ، رضا کیانی ماوی2 .1مربی آموزش فنی و حرفه ای، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه مدیریت و حسابداری، قزوین، ایران
چکیده فارسی: کارآفرینی ریشهای به درازای تاریخ بشر دارد با این وجود توجه آکادمیک به مفاهیم این دانش سابقه ی چندانی ندارد یکی از مسایل مطرح در این حوزه، معیارهای موفقیت آموزش کارآفرینی است در این پژوهش شناسایی معیارهای موفقیت آموزش کارآفرینی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است برای این منظور، پس از مطالعه ادبیات موجود در این زمینه، معیارهایی که منجر به موفقیت در زمینه آموزش کارآفرینی و به تبع آن باعث توسعه اقتصادی می شوند، شناسایی شدند و بنا به نظر خبرگان که 10 تن از اساتید محترم کارآفرینی بودند 12 معیار که از اهمیت بیشتری برخوردار بودند انتخاب شدند و در پایان با به کار گیری روش ANP فازی این معیارها رتبه بندی شدند که نتیجه آن به ترتیب اولویت عبارت است از 1 توانایی علمی و مهارت اساتید،2 کیفیت اطلاعات و محتوا3 هماهنگی آموزش با نیاز جامعه،4 آموزش دروس به شکل کاربردی توسط اساتید ،5 ارتباط با صنعت و نهادهای تجاری6 توانایی و نقش فعال دانشجویان،7 شناخت دانشجویان از محیط کسب و کار،8 سطح خلاقیت دانشجویان 9 شناسایی و تحریک استعدادها و مهارتهای کارآفرینانه،10 تعامل بین استاد و دانشجویان،11 حضور فعالان این مقوله و کارآفرینان برتر در کلاسها سخنران مهمان12 تعامل بین دانشجویان