چکیده فارسی: طی دو دهه اخیر، جهان شاهد افزایش تعارضات منطقه ای متأثر از رابطه میان تمدنها بوده است. با توجه به روابط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشورهای مسلمان با کشورهای غربی، اکثر این تعارضات در منطقه خاورمیانه رخ داده است. مصلحان اجتماعی برای رفع این بحرانها و کاهش آلام میلیونها انسان بر نقش نظامهای اجتماعی، به ویژه دو نظام خانوادگی و آموزشی تاکید میورزند. این دو نظام میتوانند از طریق توسعه آموزشهای انسانی، فهم مشترک میان فرهیختگان و مردم را در جوامع درگیر افزایش دهند. در این وضعیت، علم آموزش و پرورش تطبیقی این توانمندی را دارد که قدرت گوش سپاری به فرهنگهای دیگر و درک متقابل بین المللی را در مردم جهان افزایش دهد.در مقاله حاضر تلاش شده استبا بهره گیری از روش تحقیق تطبیقی تاریخی و مقایسه آرای تربیتی سه مربی مسلمان یعنی فارابی، ابن سیناو غزالی با آرای لاک، روسو و دیویی نشان داده شود چگونه افکار و آرای تربیتی مشترک میتوانند نخست سبب کاهش شکل گیری جانب داریهای ذهنی افراد از طریق تربیت خانوادگی و سپس افزایش درک تفاهم فرهنگی در سطح ملی و منطقه ای شوند.
The Status of Family System in the Middle East Crisis and the Role of Comparative Education
English Abstract: Regional conflicts have greatly increased during the last two decades, a trend that is the outcome of the type of relationships among civilizations. Considering the political, social and economic relations between Muslim and western countries majority of these conflicts have taken place in the Middle East. In such a situation, surely family and educational systems play a vital role in alleviating human suffering. These two social systems can increase common understanding among intellectuals and people in the involved societies. On this score, comparative education can promote intercultural understanding in the diverse world of the twenty-first century. The present paper endeavors to briefly compare educational viewpoints held by three Muslim pedagogues- Al-Farabi, Avicenna and Al-Ghazali – with those of three western pioneers in education–Locke, Rousseau and John Dewey- via historical comparative research and demonstrate the fact that common educational viewpoints can reduce formation of prejudiced attitudes and boost intercultural understanding at national and regional levels via family system.
Keywords: comparative education , great pedagogues , family system , the Middle East .