نویسندگان:
علی رضا نصرتی1 .1دانشجوی دکتری مدیریت آینده پژوهی، کارشناس تعاون، کار و رفاه اجتماعی لاهیجان
چکیده فارسی: بیمه بیکاری، شکل مهمی از آینده نگری در بازار کار است که به جهت ماهیت جزو انواع حمایت های اجتماعی محسوب می گردد حساسیت بیمه بیکاری، به جهت اهمیت و توجه جهانی به کاربست آن و در عین حال به جهت امکان ایجاد تاثیرات نامطلوب در بازار کار، واکاوی مسایل مربوط به آن را ضروری ساخته است کلیت بیمه بیکاری به عنوان یک حمایت اجتماعی در سه بعد حمایت ابزاری، عاطفی و اطلاعاتی قابل بررسی است در این تحقیق، هدف، شناسایی جهت گیری های لازم با توجه به تحولات آینده ابعاد این نوع حمایت اجتماعی است تحقیق به جهت هدف کاربردی و به جهت روش توصیفی تحلیلی است ابزار اندازه گیری، پرسش نامه بوده که پایایی و روایی آن به تایید خبرگان رسیده است برای تجزیه و تحلیل ابعاد که ماهیتی کیفی دارند از منطق فازی استفاده شده است مطابق نتایج تحقیق، شکاف بین وضع موجود و مطلوب حمایت اجتماعی34 درصد بوده است همچنین به جهت رتبه، سه بعد حمایت ابزاری، اطلاعاتی و عاطفی به ترتیب در وضع موجود و مطلوب بیشترین اهمیت را دارا هستند اما در دورنمای وضع مطلوب، به ویژه برای بعد حمایت اطلاعاتی، می باید علاوه بر جبران شکاف وضع موجود و مطلوب، شکاف7/4 درصدی بعد ابزاری و اطلاعاتی که حاصل نگاه محض ابزاری به بیمه بیکاری است تعدیل گردد بر این اساس پیشنهاد می گردد به عنوان یکی از مهم ترین اقدامات منطبق با سیاست های کلی اصل 44 با اتخاذ رویکردهای مناسب قانونی و حمایتی، نسبت به توانمندسازی مراکز کاریابی غیردولتی جهت تبدیل شدن به هاب های اطلاعاتی تخصصی و محلی بازار کار اقدام شود