نویسندگان:
ساجده علامه1 ، مژده قربانعلی زاده2 ، عاطفه علامه3 .1دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه تهران
2دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه تهران
3دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده فارسی: مدرسه به عنوان یکی از کارگزاران اصلی جامعه پذیری، دارای نقش بسیار مهمی در حفظ یگانگی نظام اجتماعی است پژوهش حاضر در نظر دارد رابطه سرمایه اجتماعی در سطح مدرسه با درگیرشدن نوجوانان در رفتارهای بزهکارانه را مورد مطالعه قرار دهد این تحقیق به صورت پیمایشی و با ابزار پرسشنامه و مصاحبه در میان دانش آموزان پسر پایه اول دبیرستان های دولتی شهرستان اهواز انجام شده است روش نمونه گیری، نمونه گیری چند مرحله ای و حجم نمونه پژوهش 400 نفر می باشد نتایج نشان داد میان انجام تکالیف مدرسه، آمادگی برای مدرسه، مشارکت ورزشی، مشارکت هنری و مشارکت والدین با مدرسه رابطه منفی و معناداری وجود دارد نتایج رگرسیون گام به گام نیز نشان داد، مشارکت والدین با مدرسه، آمادگی برای مدرسه، مشارکت هنری و مشارکت ورزشی به ترتیب موثرترین عوامل تبیین کننده رفتارهای بزهکارانه می باشند و جمعا 0/32 درصد از واریانس رفتارهای بزهکارانه را تبیین کرده اند همچنین انجام تکالیف مدرسه اثر تعیین کننده ای بر بزهکاری نداشت متغیر مشارکت والدین با مدرسه موثرترین عامل موثر بر رفتارهای بزهکارانه است این امر نشان دهنده اهمیت سرمایه اجتماعی مدرسه از طریق پیوند میان والدین و مربیان و مسیولان مدرسه است ایجاد مشارکت موثر میان مدرسه و خانواده با ایجاد زمینه نظارت و جامعه پذیری مناسب، شرایط رشد مثبت و بهتری را برای جوانان فراهم می کند همچنین مشارکت والدین در مدرسه متضمن نظارت والدین بر فرزندان خود، آگاهی و در کل سرمایه گذاری بیشتر آنها در مورد فرزندان می باشد که خود احتمال درگیر شدن فرزندان آنان را در رفتارهای بزهکارانه کاهش می دهد