نویسندگان:
بیتا بختیار1 ، فتانه علیزاده مشکانی2 .1دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
2عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
چکیده فارسی: کارآفرینی به فرایند خلق ارزش جدید مادی یا معنوی از طریق یک تلاش متعهدانه با در نظر گرفتن ریسک های ناشی از آن اطلاق می شود، کارآفرینی اولین بار مورد توجه اقتصاددانان قرار گرفت و تمامی مکاتب اقتصادی از قرن 1۶ میلادی تا کنون به نحوی کارآفرینی را در نظریه های اقتصادی خویش تشریح نموده اند کارآفرینان، همواره نقش مهمی در پیشرفت جوامع داشته اند در این تحقیق به دنبال بررسی شاخص ها و عوامل تاثیر گذار بر موفقیت کارآفرینان به عنوان پیشگامان موفقیت های تجاری در جامعه می باشیم بدین منظور متغیرهای خلاقیت و نوآوری، خطرپذیری، اراده و پشتکار، کنترل درونی و روحیه یادگیری به عنوان شاخص های تاثیر گذار در نظر گرفته شد که سهم مهمی در موفقیت کارآفرین با توجه به نظر خبرگان و مقالات مرتبط دارند بدین منظور با توجه به شناسایی این شاخص ها با استفاده ی از رویکرد فرآیند تحلیل سلسله مراتبی به اولویت بندی این معیارها پرداختیم که نتایج نشان دهنده ی این است که، اراده و پشتکار ، روحیه یادگیری ،خلاقیت و نوآوری، کنترل درونی و خطرپذیری به ترتیب جزء عوامل تاثیر گذار بر موفقیت کارآفرینی می باشند