چکیده فارسی: یکی از عوامل اصلی بهبود کارایی اقتصادی، نظام راهبری بنگاه حاکمیت شرکتی است که در برگیرنده مجموعه ای از روابط میان مدیریت شرکت و سایر گروه های ذینفع است نظام راهبری بنگاه ساختاری را فراهم می کند که از طریق آن هدف های بنگاه تنظیم و وسایل دستیابی به هدف ها و نظارت بر عملکرد تعیین می شود این نظارت انگیزه لازم برای تحقق اهداف بنگاه را در مدیریت ایجاد کرده و زمینه نظارت موثر را فراهم می کند به این ترتیب شرکت ها منابع را با اثر بخشی بیشتری به کارمی گیرند حاکمیت شرکتی پیش از هر چیز حیات بنگاه اقتصادی در دراز مدت را هدف قرار داده و درصدد است تا از منافع سهامداران در مقابل مدیریت سازمان ها حفاظت کند بر خلاف نظر مدیران که ادعا می کنند یک مجموعه ارزش به طور ذاتی از لحاظ معنوی اولویت دارند، تحقیقات پژوهشگران، دلالت بر این دارد که ارزش های شرکت توسط حاکمیت شرکتی تعیین می شوند در چارچوب نظری پیشنهادی، ارزش های شرکت در یک فرایند سه مرحله ای فرضی تعیین می شوند اول؛ برای کمینه سازی هزینه های معاملات، مالکیت تخصیص می یابد دوم؛ مالکان، هیأت مدیرای مرکب از مالکان و نمایندگان ذینفعان را انتخاب خواهند کرد که حقوق تصمیم گیری مربوط به ارزش های شرکت را به آن تفویض خواهند کرد سوم؛ هیأت مدیره قراردادهای ضمنی با ذینفعان کلیدی را انجام می دهد بنابراین، ارزش های شرکت تابعی از ساختار مالکیت، هیأت مدیره و ذینفعان خواهد بود