چکیده فارسی: بانک کشاورزی مدعی بکارگیری و پیاده سازی استراتژی های مبتنی بر بازاریابی رابطه مند است ولیکن به وضوح دیده می شود که میزان موفقیت آنان یکسان نیست از سوی دیگر، وفاداری به برند نقش مهمی را در ایجاد منافع بلند مدت برای شرکت ایفا می کند، زیرا مشتریان وفادار نیازی به تلاش های ترفیعی گسترده ندارند و با کمال میل حاضرند مبلغ بیشتری را برای کسب مزایا و کیفیت برند مورد علاقه خود بپردازند به همین دلیل هدف این مقاله بررسی تاثیر بازایابی رابطه مند بروفاداری به برند مشتریان در بانک کشاورزی است این مقاله از نوع توصیفی است و اطلاعات آن به صورت کتابخانه ای و روزنامه ای گردآوری شده است نتایج مقاله نشان داد که برای رقابتی ماندن و کسب مزیت رقابتی، مدیران بانک کشاورزی می توانند از طریق مدیریت هر یک از ابعاد بازاریابی رابطه مند، روابط خود را افزایش داده و مشتریان خود را وفادار نمایند به عبارت دیگر، مدیران ارشد بانک زمانی که استراتژی هایی به منظور وفادار نمودن مشتریان طراحی می کنند، توجه شایانی به متغیرهای بازاریابی رابطه مند یعنی اعتماد، تعهد، ارتباطات و رضایت مشتری نمایند