نویسندگان:
میترا تجارتی1 .1کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، مدیریت درمان سازمان تامین اجتماعی استان کرمانشاه
چکیده فارسی: در عصر حاضر ، ماندگاری ، بقا ء و توسعه سازمان ها ، نیازمند توجه اصلی به مولفه تصمیم گیری است و آنچه امروز مقوله تصمیم را به تاثیر گذاری فرا می خواند ، سرمایه انسانی سازمان هاست که در واقع نقش روح در کالبد ساختار سازمان ها را بازی می کنند عصر حاضر بر خلاف قرن بیستم که حاکمیت اقتصاد متکی بر منابع و دارایی های مشهود بوده است ، قرن محوریت دانش و اقتصاد متکی بر بهره گیری بیشتر از سرمایه انسانی به شمار می آید هدف از این پژوهش مشخص نمودن رابطه بین سرمایه فکری و اثربخشی استراتژی بازاریابی در سازمان تامین اجتماعی استان کرمانشاه می باشد این پژوهش از منظر هدف جزء تحقیقات کاربردی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات جزء تحقیقات توصیفی پیمایشی و از منظر روش تحلیل فرضیه ها ،جزء تحقیقات همبستگی و همچنین به لحاظ زمانی جزء تحقیقات مقطعی می باشد جامعه ی آماری مجموعاً ١١٢٧ نفر از کارکنان سازمان تامین اجتماعی استان کرمانشاه می باشد نمونه آماری ٢٩١ نفر از جامعه هدف که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و از شیوه ی نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش دو پرسشنامه بوده است، پرسشنامه ی اول، پرسشنامه اثربخشی فعالیت های بازاریابی توسط کاتلر وکلر و پرسشنامه دوم پرسشنامه ارزیابی سرمایه انسانی توسط بونتیس که با پایایی آنها به ترتیب ٧٨ / و 0/82 گزارش شده است برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیات با استفاده از نرم افزار spss22، lisrel معادلات ساختاری روابط بین متغیرها مدل سازی گردیده است نتایج پژوهش نشان داد که: بین سرمایه انسانی با اثربخشی استراتژی بازاریابی رابطه وجود دارد