نویسندگان:
محمد رسول حشمتی1 .1دانشجوی دکترای مدیریت مالی دانشگاه تهران و مجری طرح های پژوهشی آسیب شناسی ساختار سازمانی معاونت فرهنگی شهرداری مشهد و آسیبشناسی نظام پیشنهادات بانک انصار
چکیده فارسی: امروزه و در قرن بیست و یکم، رشد و پیشرفت در تمامی جنبه های علم از جمله علوم انسانی به حدی رسیده است که بکارگیری روشها و تکنیک های نوین در بررسی مسائل را به یک امر الزام آور مبدل کرده است از این رو، مطالعه ی حاضر قصد دارد با بررسی مبانی نظری و مقایسهی تعدادی از مدلهای ارائه شده در زمینهای آسیب شناسی و با محوریت مدل 3C، به معرفی مدلی نوین در این زمینه بپردازد که در عین اختصار و سادگی، جنبه های حداکثری موضوع را پوشش دهد از این رو، می توان گفت این مطالعه به روش کتاب خانه ای و بررسی مقالات و یافته های تحقیقاتی موجود و مرتبط با موضوع صورت گرفته است در مدل ارائه شده با عنوان 4C بعد دیگری به نام دستاورد و نتایج به مدل 3C اضافه گشت در اینجا منظور از بعد چهارم Consequence ، نتایجی است که به عنوان اهداف سازمان یا بخشی مورد نظر در یک سازمان محسوب شده و می تواند تولید کالاها یا کالایی خاصی، ارائه ی خدمات یا وظیفه ای منحصر به فرد و غیره را شامل شود ملاک ها و معیارهای این بعد می تواند هم کیفیت دستاوردها باشد و هم کمیت؛ همچنین سرعت دستیابی به هدف، تعداد مشتریان و در مجموع شاخص های مربوط به اثربخشی سازمان در دستیابی به اهدافش، می تواند به عنوان معیارهای بعد چهارم یعنی نتایج و دستاورد، مد نظر قرار گیرد