چکیده فارسی: مقدمه و هدف: هوش هیجانی در سازگاری اجتماعی افراد میتواند موثر باشد هوش هیجانی در کنترل احساسات و بهبود روابط موثر است هدف تحقیق حاضر بررسی اثربخشی هوش هیجانی بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان متوسطه اول میباشد روش، بدین منظور، 30 نفر از دانش آموزان مدارس متوسطه اول شهرستان نیشابور به شیوه نمونه گیری خوشهای انتخاب شد سپس در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند در هر گروه 15 نفر گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد و گروه آزمایش آموزش هوش هیجانی را به مدت 10 جلسه 90 دقیقه به صورت هفتگی دریافت کردند برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های سازگاری اجتماعی استفاده شد تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس یکراهه انجام شد یافته ها، نتایج تحلیل داده ها نشان داد که آموزش هوش هیجانی بر افزایش سازگاری اجتماعی دانش آموزان اثریخش است بحث و تتیجه گیری: باتوجه به نتایج به دست آمده می توان گفت که آموزش هوش هیجانی می تواند برافزایش سازگاری اجتماعی اثربخشی باشد 0001>p